Колись, ще у сиву давнину, дороги
були зовсім не такі, як сьогодні. Вони були витоптані ногами людей і більше
нагадували широкі стежки, що слугували шляхами сполучення і засобом пересування
з одного місця в інше. Кожна така дорога вела до осель, де жили люди. Згодом
люди зрозуміли, що рівна дорога краща, ніж з горбами та ямами, бо по ній легше
пересуватися. Тому почали вирівнювати стежки, що ними часто ходили дорослі та
діти. Так з’явилися перші дороги. А коли люди приручили коней, винайшли колесо
та зробили підводи, щоб їздити на них і вантажі возити, то дороги стали першою
необхідністю. Тоді люди зрозуміли, що дорога потрібна рівна і тверда, щоб її не
розмивали дощі, а отже, і не ламалися колеса. Згодом вони почали прокладати
дороги з твердим покриттям, тобто з каменю, щоб їздити по них було безпечно,
щоб не перекинутися самим і не перекинути вантаж. По таких дорогах їхали
кіньми, йшли пішки люди. На них не було жодної розмітки і призначалися вони для
всіх одразу. Перші дороги були вузькі, проте міцні. Фрагменти деяких перших
римських доріг збереглися до наших днів. Тоді не існувало Правил дорожнього
руху, тому що в ті часи ще не було машин, автобусів та інших транспортних
засобів. А що ж являє собою сучасна дорога?
Дорога — це смуга землі, по якій
їздять транспортні засоби і ходять люди; штучно створений засіб для
пересування, сполучення. Це будь-яка вулиця, провулок, проспект, шосе, естакада
по всій ширині, включаючи тротуари, узбіччя, роздільні смуги. Дороги бувають
головні і другорядні. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій
рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять
пішоходи. Тротуар може прилягати безпосередньо до проїжджої частини, а може
відділятися газоном від неї. Тротуари, як правило, є у населених пунктах, тобто
у містах і в селах. А от узбіччя — за містом і завжди знаходиться безпосередньо
біля проїжджої частини.
Дороги бувають такі широкі, що по них
можуть їхати машини у декілька рядів в один бік і по декілька рядів у
протилежний бік. Тому для кожного ряду машин виділена своя смуга проїжджої
частини, а щоб її було видно, то на ній малюють смугу, яка називається
роздільною, бо розділяє дорогу на частини.
Роздільна смуга — це елемент дороги,
поздовжня лінія, яка розділяє суміжні проїжджі частини і не передбачає зупинки
транспортних засобів.
Дороги можуть зустрічатися і
пересікатися, бо нині їх так багато у кожній країні, що без цього просто
неможливо. Тому ті місця, де зустрічаються і пересікаються дороги, називаються
перехрестями. Це найнебезпечніші ділянки дороги, на яких треба бути досить
уважними, щоб не скоїти аварії.
Перехрестя — це місце перетину,
розгалуження двох і більше доріг. Перехрестя бувають х (ікс-подібні), т
(те-подібні), + (хрестоподібні).
Широку дорогу, по якій мчать
автомобілі на великій швидкості, треба людям переходити, оскільки з обох боків
дороги розташовані будинки, школи, магазини, місце роботи. А для цього існують
спеціально виділені знаками або дорожньою розміткою частини дороги. І
називаються ці частини дороги — пішохідний перехід. Це ділянка проїжджої
частини, позначена знаками або розміткою «зебра», по якій здійснюється перехід
через дорогу. А щоб люди не потрапили під колеса автомобіля, існують Правила
дорожнього руху, які треба знати і завжди їх виконувати, оскільки від уміння
дотримуватися їх залежить життя кожного з нас. Та дороги і правила пересування
по них не завжди були такими, як сьогодні, і виникли вони не так уже й давно. А
змусили людей написати Правила дорожнього руху дорожньо- транспортні пригоди,
які почалися відтоді, як люди почали їздити кіньми. З кожним роком візочків,
колясок, екіпажів ставало все більше, а їхали вони швидко і як кому заманеться,
тому часто почали наїжджати одне на одного і на пішоходів, котрі також рухалися
тією самою дорогою. Ніхто нікому не хотів поступатися, а тому часто хтось гинув
під копитами коней і під колесами. А коли винайшли автомобіль, то таких прикрих
пригод, які закінчувалися каліцтвом або й смертю, ставало все більше. І ніякої
гарантії безпеки руху не було, тому правила стали необхідністю. Отак їх і
придумали. Домовилися спочатку про те, що рух має бути правостороннім —
переважно у країнах Європи. А от в інших, навпаки, — лівосторонній. Зокрема, в
Англії він лівосторонній і донині. Згодом у містах зробили для людей тротуари,
які відділялися від проїжджої частини, і були вони спочатку дерев’яні. І ходити
по них теж домовилися з правого боку, щоб не натикатися один на одного. Тепер
люди були у більшій безпеці, бо на тротуар заїжджати було заборонено та й
незручно, адже тротуар був вищий від проїжджої частини дороги. І так з кожним
роком Правила дорожнього руху вдосконалювалися, щоразу додавалося щось нове. З
часом виникла потреба навчати їх дітей ще змалку, щоб бути в безпеці, бо
сьогодні швидкість транспортних засобів надзвичайно зросла. Як бачимо, Правила
дорожнього руху обов’язкові для виконання, і кожен має знати їх та виконувати,
щоб зберегти не лише своє життя і здоров’я, а й інших людей. А зараз послухайте
цікаву історію.
Пес Бровко — Казка про правила
дорожнього руху
Це треба знати...
Дорога — це завжди небезпека.
Край тротуару — бордюр. Це низький
бар’єр, що відокремлює проїжджу частину дороги або вулиці від узбіч, тротуарів.
Дорогу треба переходити лише у
спеціально відведеному місці — на переходах.
Якщо на вулиці немає пішохідного
переходу, то переходити її треба лише тоді, коли поблизу немає машин.
Не можна перебігати дорогу перед
транспортом, який рухається.
Найнебезпечніша ділянка дороги — це
перехрестя.
Для пішоходів існує тротуар —
пішохідна доріжка (з кам’яних плит, цегли, асфальту і т. ін.) з боків вулиці,
площі, трохи вища порівняно з проїжджою частиною. По тротуару люди повинні
рухатися праворуч.
Рух у нас — правосторонній.
Немає коментарів:
Дописати коментар